Griekse Mythen (4)

“GRIEKSE MYTHEN NU” (30)

door Ton Draaisma

In de klassieke wereld was het rond mythen dat het religieuze en maatschappelijk leven gestalte kreeg. Hun invloed reikte tot ver over Griekenlands grenzen. In deze rubriek een speurtocht naar wat daarvan voortleeft in onze cultuur.
 

INTERMEZZO

Wie benieuwd is of Theseus uit het labyrint weet weg te komen, moet nog even geduld hebben. Liever vraag ik  nog eens aandacht voor de afbeelding van de vorige keer. Een vaasschildering uit 550 voor Christus laat zien hoe Theseus de Minotauros doodt. Beroemde verhalen werden destijds niet alleen verteld, vaker nog werden ze verbeeld. Gebeeldhouwd, geschilderd, op schrift gesteld, in proza, in poëzie, ten tonele gevoerd, in opera’s bezongen. De grote thema’s uit de klassieke mythologie werden onuitputtelijke inspiratiebron voor literatuur, muziek, beeldende kunst en theater. Tot op de dag van vandaag.

Tot op de dag van vandaag? Inderdaad! Herhaling van zetten? Oude wijn in nieuwe zakken? Nee, iedere tijd legt eigen accenten, komt tot eigen interpretaties. Neem nu Odysseus, welbekend. Was hij aanvankelijk een intelligente, volhardende held, in de middeleeuwen vond men hem een schurk, vroeg men zich af waarom hij er zo lang over deed, terug naar huis, naar Ithaca. Thans staat hij model voor de queeste naar onszelf. Een reis die je niet moet overhaasten, aldus de dichter Kafavis in diens gelijknamige ‘Ithaca’.

Steeds worden ze in nieuwe jasjes gegoten, de verhalen van weleer, zoals Beeldengalerij ‘Het Depot’ te Wageningen toont. Uit de thans lopende thematentoonstelling ‘Mythologie, verhalen en bibliotheken’ bijgaand een afbeelding die laat zien hoe Zeus, vermomd als stier, de schone Europa ontvoert (*). Zij hangt er maar slapjes bij. Het is alsof de beeldhouwer, Emile van der Kruk, de huidige politieke realiteit verbeeldt.


(*)  Zie http://www.yoga-intervision.com/grieksemythen01.html.
          

september 2016 - wordt vervolgd - beloofd !

productie www.yoga-intervision.com
 

voor overige producties zie
www.yoga-intervision.com/productions.html

 

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
 

“GRIEKSE MYTHEN NU” (29)

door Ton Draaisma

In de klassieke wereld was het rond mythen dat het religieuze en maatschappelijk leven gestalte kreeg. Hun invloed reikte tot ver over Griekenlands grenzen. In deze rubriek een speurtocht naar wat daarvan voortleeft in onze cultuur.
 

MINOTAUROS

Komen we van Dionysos op Ariadne, zijn vrouw. Zijn vrouw? Het is maar hoe je het ziet. Niet aan Dionysos, maar aan Theseus, een jonge held uit Athene, had Ariadne haar hart verpand. Waarom haar liefde voor hem op niets uitliep, is een verhaal, stammend uit de tijd dat tussen mens en dier nog slechts een dunne scheidslijn liep. Ik heb het over de Minotauros, voortgekomen uit de liefde van Pasiphaë, gemalin van Minos, koning van Kreta, voor de mooiste stier uit diens kudde. Liefde? Eerder was het bezetenheid geweest. Het was om het Minos betaald te zetten, dat Poseidon Pasiphaë er toe had gebracht het dier te verleiden.

Minos had de stier aan zijn kudde toegevoegd, terwijl het fiere dier als offer voor Poseidon was bedoeld. Hij zou hem leren, de schlemiel. Doden durfde Minos de vrucht van Pasiphaë’s onnatuurlijke liefde niet, Poseidons wraak zou nog erger zijn. De bedrogen echtgenoot sloot het wezen, half stier half mens, op in een duister labyrint. Wie er binnentrad vond de weg niet meer terug. Jonge vrouwen en mannen uit Athene, jaar in jaar uit veertien in getal, dienden de Minotauros tot voedsel, schatplichtig als Athene aan Kreta was. Dat kon niet eeuwig duren vonden ze daar. Ook Athena, Zeus’ dochter, schutspatrones van de geknechte stad, vond dat.

Dus steunde Athena Theseus bij zijn missie het monster te doden. Op de vaasschildering uit 550 voor Christus, te bewonderen in het Louvre te Parijs, zien we dat hem dat lukt. In de vorm van een vogel verlaat de ziel van het arme wezen diens stervende lichaam. Aan beide zijden jonge lieden uit Athene, door Theseus’ ingrijpen aan de dood ontsnapt. De vraag is alleen: vindt Theseus de weg uit het labyrint nog terug?                  

 

juli 2016 - wordt vervolgd - beloofd !

productie www.yoga-intervision.com
 

voor overige producties zie
www.yoga-intervision.com/productions.html
 

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

 

“GRIEKSE MYTHEN NU” (28)

door Ton Draaisma

In de klassieke wereld was het rond mythen dat het religieuze en maatschappelijk leven gestalte kreeg. Hun invloed reikte tot ver over Griekenlands grenzen. In deze rubriek een speurtocht naar wat daarvan voortleeft in onze cultuur.



DIONYSOS

Natuurlijk komt Hera er achter, achter zijn overspel de vorige keer, dat weet Zeus zo onderhand wel. Bang dat zij haar wrok op het product van zijn hartstocht zal verhalen, vertrouwt hij het joch aan voedsters toe. Samen met Silenus, een heuse Satyr, brengen die hem groot. Lang blijft hij niet bij hen, rustelozer nog dan zijn vader zwerft Dionysos de wereld rond. Onweerstaanbaar onverschrokken krijgt hij een heel gevolg. Avonturen te over, echt bekend werd hij er niet door. Het was de wijn die hem roem bezorgde - overal plant hij wijnstokken - wijn die hij de wereld schenkt. En extase niet te vergeten, zelfs zonder wijn.

Ook zonder roes, zonder bedwelming, brengen dans en muziek, expressie, ons tot vervoering (*). Even vergeten we onszelf, het gareel waarin we lopen, verfrist nemen we het weer op, hernemen we ons. In de cultus die rond Dionysos ontstond, vierde men dat. Zo vulde Dionysos Apollo aan, Apollo die staat voor schoonheid, ratio en harmonie (**). Ruimte geven aan elk van beiden brengt ons in balans, al is dat zoeken soms. Bang voor controleverlies kan het zijn dat Apollo domineert, Dionysos krijgt dan weinig kans. Wie zweert bij Dionysos, bij het volgen van gevoel en impuls, bij hem blijft Apollo weg.

In ‘De mandala als oriëntatiemodel op onze levensweg’ méér over het apollinische en dionysische in ons (***). De afbeelding toont een extatische Dionysos. In zijn rechterhand een geit, rond zijn hoofd een wijnbladerkrans. De vaasschildering van rond 500 voor Christus, is te bewonderen in het British Museum te Londen.
 

(*) voor een ode op expressie zie www.yoga-intervision.com/pdf/expressie.pdf
(**) zie o.a. afl. 22   (***) zie www.yoga-intervision.com/pdf/mandala.pdf (sutra 5)


juni 2016 - wordt vervolgd - beloofd !


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

 

“GRIEKSE MYTHEN NU” (27)

door Ton Draaisma

In de klassieke wereld was het rond mythen dat het religieuze en maatschappelijk leven gestalte kreeg. Hun invloed reikte tot ver over Griekenlands grenzen. In deze rubriek een speurtocht naar wat daarvan voortleeft in onze cultuur.
 

DE DIJ VAN ZEUS

Dat de kuise Artemis niet wilde worden bespied valt te begrijpen, Zeus had daar minder edele motieven voor. Zijn liefdespad moest verborgen blijven, Hera, zijn vrouw, mocht er eens achter komen. Vermommingen te over. Denk maar aan hoe hij als bevallige stier de schone Europa schaakte, we begonnen er onze serie mee. Kon Zeus Europa nog op die manier bedriegen, met Semele, haar nichtje, zal dat niet lukken, is wat de boef zich realiseert. Als gewone sterveling, schoon van lijf en leden, dingt hij om haar hart, deelt hij haar sponde. Dan opeens - er blijft iets wringen - dringt tot Semele door dat het Zeus is die haar bemint, al is zij er niet zeker van.

“Toon je in al je luister”, vraagt zij hem, wat hij niet doet. Semele’s vragen wordt smeken, haar smeken angstig dreigen. “Zo niet, dan kun je vertrekken, al kost me dat mijn hart”. Van haar liefde, zo intens, haar vastberaden wens, heeft Zeus niet terug. Verzengend helaas is zijn schittering, Semele verbrandt, met haar haast ook het kind waarvan zij zwanger is. Snel snijdt Zeus zich een opening in zijn dij, plant daar het joch in wording in, voldraagt zo haar zwangerschap. Eenmaal zo ver opent Zeus zelf zijn dij. Dionysos wordt geboren, dubbel zoon van Zeus, we zullen nog van hem horen. Al was het maar als Bacchus-drinkebroer, zijn Romeinse variant.

Op de vaasschildering - herkomst en datum onbekend - zien we dat de opgeschoten boreling al een wijnroemer in zijn hand heeft. En wijnranken, die hij spoedig planten zal. Dionysos is niet de enige onder de goden die kan bogen op een bijzondere geboorte, er zijn er heel wat meer. Daaronder Athena, zoals we spoedig zullen zien.

maart 2016 - wordt vervolgd - beloofd !

 

voor de gehele reeks zie

www.yoga-intervision.com/grieksemythen.html
 

 

  = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

fototoninzwart-wit.jpg 

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Gastenboek

  • 21-10-2017 - buy prescription cialis
    [url=http://cialiswithoutdoctorprescr.net]cialis without a doctor prescription usa
    [/url] ...  lees meer
  • 21-10-2017 - viagra coupon sort threads by
    [url=http://viagrawithoutdoctorus.com]viagra without a doctor prescription
    [/url]...  lees meer
  • 19-10-2017 - cialis and alcohol side effects joined
    [url=http://cialiswithoutdoctorprescr.com]cialis without a doctor...  lees meer
Plaats een bericht
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.